Det första ni som företag bör göra om ni ska skaffa profilkläder är att göra en målgruppsanalys. Detta är någonting som många struntar i. Det är överhuvudtaget viktigt att planera och fundera över sådana här beslut innan man väljer vad för slags profilkläder man ska satsa på. Detta är viktigt för att få ut så mycket som möjligt av marknadsföringen genom de profilkläder ni använder er av.
När er målgruppsanalys är klar och ni vet vilken målgrupp som det är ni ska försöka nå i till så kan ni börja kolla på vad för slags profilkläder ni vill använda er av. Detta bör ni inte göra förrän ni gjort målgruppsanalysen eftersom killar och tjejer inte använder samma kläder, inte heller olika åldersgrupper eller grupper av människor. Vad för slags profilkläder ni tillslut väljer bör alltså vara riktat.
När ni väljer profilkläder är det viktigt att det är bra kvalitet på dem. Profilkläder i dålig kvalitet kommer inte att ge den effekt ni önskar. Risken finns att människor drar alldeles för förhastade slutsatser om företaget helt genom att se till profilkläderna. Att profilkläderna är av dålig kvalitet betyder naturligtvis inte att produkterna ni säljer har lika dålig kvalitet, men det är faktiskt den kopplingen som görs. Det är inte helt felaktigt heller faktiskt. Om ni använder er av dåliga profilkläder har ni inte varit noggranna nog i vilka ni samarbetar med, och det för ändå ses som en negativ aspekt hos ett företag.
Det är med profilkläder som med all marknadsföring alltså. Det är viktigt att fokusera på rätt målgrupper, viktigt att ha en strategi och ett mål och oftast så brukar det bli i alla fall någon positiv effekt. Skillnaden med profilkläder till andra marknadsföringssätt är dock att det behöver vara bra kvalitet i högre grad. All reklam är inte alltid bra reklam, men den mesta reklamen är det.
Leave a Reply